Det skriver selskapet i en pressemelding onsdag.

– Juryens begrunnelse er at NUAer er et svært innovativt selskap med god innovasjonshøyde. Det betyr at NUAer har videreutviklet muligheter i en allerede eksisterende teknologi. Juryen mener også at vinneren har store muligheter for å skalere opp både nasjonalt og internasjonalt og sier videre at NUAer har kunnskap og kompetanse til å løse et stort problem internasjonalt, skriver de i pressemeldingen.

– Dette er stas! Vi opplevde sterk konkurranse hele veien, og er veldig takknemlige for at juryen valgte å gi oss Gründerprisen 2022. Premiepotten på 250.000 kroner har vi allerede planer for, sier administrerende direktør i NUAer, Kristin Alne.

Selskapet og Alne opplyser at de skal bruke prispengene til å videreutvikle selskapet ved å designe nye digitale produkter på toppen av eksisterende tjenester.

– Vi er helt klart et resultat av kompetansemiljøet innen droner her i Stavanger-regionen. Det er givende å starte opp et helt nytt selskap med base i en veldig god klynge. Vi som jobber i NUAer har hovedsakelig bakgrunn fra olje og gass og det er moro at vi kan bruke vår erfaring og kompetanse til å bidra til å akselerere det grønne skiftet, sier Alne.

Fakta

  • GründerAcademy er et akseleratorprogram som bistår oppstartsselskaper med kompetanse og rådgivning i en tidlig fase. Det er et av Sparebank1 SR-Banks tiltak for å skape framtidens arbeidsplasser.

  • NUAer er et selskap som ved hjelp av avansert måleutstyr koblet på droner kan detektere og kvantifisere utslipp til luft, slik at kunder i maritim industri kan ta bedre miljøbeslutninger. NUAer samarbeider med maritime myndigheter, havnemyndigheter og redere i Europa og USA, og har oppgir å ha demonstrert teknologien for myndighetene i Norge.

  • NUAer er et oppstartsselskap som er en knoppskyting fra droneselskapet Nordic Unmanned og finske Aeromon.

  • Premien de nå mottar er levert av stiftelsen GründerAcademy med støtte fra Sparebankstiftelsen SR-Bank og SpareBank 1 SR-Bank.

Les også

De vil gi folk den gode følelsen: – Kundene skal bli sett