Venner, familie og bekjente har ikke kunnet unngå å legge merke til den store forvandlingen Ellen Olsen har gjennomgått det siste året.

Hun synes det er kjempekjekt å få så mange positive tilbakemeldinger.

– Det har hendt at folk har gått rett forbi meg i butikken, også har de rygget tilbake og spurt hva jeg har gjort. Jeg får utrolige mange meldinger fra folk som spør om jeg kan sende oppskrifter og fortelle hvordan jeg gikk frem. Det har motivert både foreldrene mine og søsteren min som nå holder på. Jeg deler mer enn gjerne, sier hun.

Kuttet ned på sukker

19. mai i fjor satte Ellen Olsen for alvor i gang med å legge om livsstilen sin. Hun bestemte seg en lørdag, og på mandag gikk hun i gang. Siden har hun ikke sett seg tilbake.

– På 17. mai skulle jeg ta på en kjole, som ikke lenger var spesielt fin på. Dette går ikke, tenkte jeg. Nå må jeg gjøre noe, sier hun.

Hun bestemte seg for å gå ned 20 kilo, og lagde en skikkelig plan. Hun skrev ned hva hun skulle spise, og hvor mange kalorier hun kunne ha per dag. Ellen bestemte seg også for å kutte ut raffinert sukker og melholdige varer.

– Jeg er veldig glad i sukker, og det var nok det jeg slet mest med. Derfor valgte jeg å ta en uke med c9-rensekur fra Forever Living for å få en skikkelig kickstart, forteller hun.

Trening var pyton i starten

Omtrent på samme tid begynte hun å trene i form av å gå turer i fjellet. Selv om det var beintøft i starten, var hun fast bestemt på å ikke gi opp.

– Jeg er sykt bestemt, og holdt ut hele sommeren. De første månedene var slitsomme. Jeg eide ikke kondisjon, og synes mange ganger det var helt forferdelig. Det gikk nesten en måned før jeg kom meg over kneika. Jeg har ei venninne som er personlig trener som har hjulpet meg, og etter hvert begynte jeg å trene på senter, sier hun.

Trening på senter var i starten preget av å være selvbevisst, og slite med følelsen av at alle så på.

– Det har vært viktig for meg å finne ut hva jeg liker å trene. Hvis ikke hadde det aldri gått. Når jeg fikk musikk på øret begynte det for alvor å løsne, og nå er det bare kjekt. Jeg får masse energi, og stresser ikke med alle tankene jeg hadde til å begynne med. Jeg er der for å holde meg i form, og trener faste dager i uken, sier hun og legger til:

– Det er en kneik man bare må komme over. Det er noe man aldri angrer på etterpå, og det tar ikke så mye tid. Du får kanskje en time mindre om dagen til sofa og tv, sier hun og ler.

Gode, sunne alternativer

Ellen mener likevel kostholdet var det aller viktigste da hun startet opp.

– Maten har endret hele systemet. Jeg spiser egentlig alt, men jeg lager sunnere alternativer enn før. Jeg har for eksempel byttet ut kjøttdeig med karbonadedeig, og hvis vi har gryterett til middag dropper jeg baguetten og har heller salat på siden. Jeg lager frokostkaker med havregryn, proteinrundstykker med havregryn og egg, spiser knekkebrød og speltlomper. Det finnes så mange gode alternativer til brød, sier hun.

Som alenemor til tre barn, har det vært praktisk at alle kan spise den samme middagen.

– Det er klart ungene merker at det har skjedd noe med meg, men det har ikke preget dem negativt. De kjenner ikke forskjell på om de får serverte karbonadedeig eller kjøttdeig. Dette har vært en livsstilsendring der jeg rett og slett har byttet ut sukker og brødmat med sunnere pålegg, mer frukt og salater.

– Alt er lettere

Det første halvåret holdt hun kontroll på matinntaket ved å telle kalorier, men nå går det automatisk. Ellen sier det er viktig å kunne unne seg noe godt også innimellom, og passer på å kose seg litt ekstra når det er lørdag.

– Jeg er nødt å ha det, ellers så fungerer det ikke. Jeg setter mer pris på maten nå. Alt smaker så mye bedre. Hvis jeg er i selskap, så tar jeg et lite kakestykke, og jeg kan godt unne meg en tur ut og spise. Du skal jo leve og, sier hun.

Målet var å kvitte seg med 20 kilo. Under ett år senere er tallet 40, og de positive helseeffektene mange.

– Jeg er et veldig positivt menneske i utgangspunktet, men jeg merker dette over hele linja. Kondisjonen min er så mye bedre, jeg sover bedre og er mer fornøyd med meg selv. Det er kjekt å passe mer klær. Alt er lettere. Det eneste negative er at jeg fryser en god del, men det er vanlig når man mister så mange kilo, sier hun.

Statistikken for folk som «slanker seg», tilsier dessverre at mange får tilbakefall og øker kiloantallet etter en gitt periode. Ellen virker fast bestemt på at hun skal gjøre alt for å unngå at så skjer.

– Nå har jeg kommet i mål, og vet at noe av det vanskeligste er å holde det sånn, men jeg skal ikke tilbake igjen. Nå er jeg akkurat der jeg skal være, så starter jobben med å finne balansen, sier hun.

Tips og råd

Ellens beste tips til de som har lyst å komme i gang med en livsstilsendring er å lage en plan for hva du skal spise gjennom en hel uke.

– Det er mange som hiver seg på og spør om råd nå. Det er veldig kjekt å kunne hjelpe til med oppskrifter. Klarer jeg det, klarer mange andre det og. Det er jeg helt sikker på, sier hun.

  • Ellen har brukt appen Lifesum (en ernæring og matdagbok) for å holde kontroll på kaloriinntaket.
  • Få vekk søtsuget fra starten av.
  • Bytt ut ris og poteter med fullkornspasta, fullkornsris, og spis mer salat eller wokede grønnsaker.
  • Bytt ut ost med lettost, og kjøp inn proteinrikt pålegg som for eksempel kyllingpålegg.
  • Ikke spis masse dressing og majones.
  • Lag ferdige lunsjbokser som metter godt, som ligger klare i kjøleskapet til å ta med på jobb eller tur.